1ste verslag: EGYPTE van 27 okt. t/m 8 nov. 2018 - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 1ste verslag: EGYPTE van 27 okt. t/m 8 nov. 2018 - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

1ste verslag: EGYPTE van 27 okt. t/m 8 nov. 2018

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

08 November 2018 | Egypte, Aswan

Hallo allemaal,

Hier is dan mijn 1ste verslag vanuit Egypte. Momenteel zitten we in Aswan en morgen gaan we naar Abu Simbel en dan zit Egypte erop. Daarna volgt Soedan. Omdat we de komende 14 dagen niet in hotels maar op campings overnachten leek het mij het beste om nu maar mijn 1ste verslag de deur uit te doen, want nu heb ik nog wifi, maar ik weet niet hoe het daar is.
Tot nu toe verloopt de truck- reis heel plezierig, het is erg afwisselend en leuk. De groep bestaat uit 12 mensen, 5 mannen en 7 vrouwen , van verschillende nationaliteiten en leeftijden. Ik zou zeggen, lees mijn verslag maar.


Zaterdag 27 oktober is het dan zover dat mijn grote reis van ruim een half jaar begint. Alles is thuis geregeld: het huis is schoon voor de nieuwe huurders, het levenstestament is getekend, mijn hoektand is weer gerepareerd, mijn auto logeert bij de garage , de visa voor Ethiopië en Soedan zijn geregeld etc.etc. Er komt heel wat bij kijken voordat je zo lang van huis kunt gaan. Maar je krijgt er iets voor terug! Leo brengt me naar Schiphol, dat is erg fijn. De vlucht met Egyp Airways heeft een half uur vertraging en komt daardoor pas rond 20.45 uur in Caïro aan. Het visum voor Egypte is snel geregeld op de luchthaven, evenals het pinnen van Egyptische ponden. Een auto van Caïro Airport Travel brengt me in 40 min. naar het Havana hotel. Tot twee keer toe probeerden ze me af te zetten: eerst werd op de luchthaven door Caïro Airport Travel een hoger tarief genoemd dan dat ik gelezen en gehoord had en vervolgens gaf de chauffeur te weinig geld terug nadat ik betaald had bij aankomst bij mijn hotel. En vervolgens wilde ze me in mijn hotel meer laten betalen voor de 2 overnachtingen die ik via een internet boeking had vastgelegd. Maar ik laat me niet zomaar beet nemen, ik betaal niets meer dan is afgesproken ! Maar ik ben dood moe als ik rond 23.00 uur op mijn kamer ben en na een aantal Whatsappjes en chatberichten kruip ik in mijn bed.

Zondag 28 oktober doe ik het rustig aan, want ik ben nog moe van al de vakantie voorbereidingen en de vlucht en ik moet nog wennen aan de nieuwe situatie. Tijdens het ontbijt ontmoet ik al wat medereizigers uit Australië, Canada Italië, Engeland, Duitsland en 1 uit Nederland. Daarna loop ik door de stad Caïro naar de Nijl. Het ging perfect met de route die ik van Google map gedownload had totdat een weg afgezet was. Maar toen heeft een aardige politieagent me een stuk vergezeld , waarna ik toch bij de Nijl gekomen ben. Het is hier heerlijk weer, zonnig en 28 graden, doch het verkeer staat overal vast. En met mijn gps en een plattegrond heb ik ook mijn hotel weer teruggevonden. Om 18.00 uur hebben we een briefing waar ik alle medereizigers ( in totaal 12 stuks plus de reisleidster en chauffeur) ontmoet en wordt het programma van de komende dagen doorgesproken. Onze gele truck staat al voor het hotel. 's Avonds gaan we met z'n allen gezellig in een restaurant eten en leren elkaar al een beetje kennen. Het is een gemêleerd gezelschap: 7 vrouwen en 5 mannen, variërend van 25-70 jaar en een mannelijke Australische jonge chauffeur en een Engelse reisleidster. Het belooft leuk te worden, ik heb er zin in.

Maandag 29 oktober : Caïro
Na het ontbijt gaan we met de bus de piramides in de omgeving van Caïro bezoeken. Ik had ze zo'n 15 jaar geleden ook al gezien en in mijn geheugen waren ze toen veel groter en hoger dan nu. De piramide van Cheops heeft een grondvlak van ongeveer 230 x 230 meter, was oorspronkelijk 146,59 meter hoog en bevat ongeveer 2,3 miljoen stenen met elk een gemiddeld gewicht van 2500 kilogram. De piramide is nu nog 138,75 meter hoog. Hij maakt deel uit van het Gizeh-complex van drie grote en zes kleine piramiden. De grote piramiden worden toegeschreven aan de koningen Cheops, Chefren en Menkaoera. Alle drie zijn ook onder andere namen bekend. Men vermoedt dat deze tussen ca. 2551 en 2472 v. Chr werden gebouwd. Daarna kunnen we ook nog de De Sfinx van Gizeh bewonderen. Hij staat bij de drie grote piramiden in Gizeh en heeft een hoogte van 20 m Hij heeft het hoofd van een mens (nu zonder neus) en het lichaam van een leeuw. De liefhebbers kunnen een tochtje maken op een giraf. De lunch, bestaat uit een lokaal gerecht genaamd " cocherie = pasta met linzen. Deze gebruiken we in een zaak waar ze parfum maken van allerlei soorten bloemen. Lekkere luchtjes. Daarna bezoeken we het museum van de Egyptische oudheden. Hier bevindt zich o.a. de hele inboedel van het graf van farao Toetankhamon en heel veel mummies van o.a. Ramus de 2de. Ongelooflijk hoe ontwikkeld ze ruim 2000 jaar geleden al waren.

Dinsdag 30 oktober:
Vandaag wordt onze eerste truckdag. Laura, onze reisleidster, geeft ons eerst informatie waar alles zit en hoe alles werkt. De ruimte binnen in de truck bestaat uit 2 compartimenten, de een iets hoger (wordt beach genoemd) dan de ander, waarin aan 3 zijden ( tegenover elkaar) lange banken staan, waarop we kunnen zitten.Onder die banken is een ruimte waar we onze tassen en rugzakken kwijt kunnen. Er staan wat leesboeken, informatieboeken, een kluis en koelbox in. Aangezien we hierin met z'n twaalven zitten hebben we ruimte genoeg. Vandaag rijden we van Caïro tot halverwege Hurghada aan de Rode zee.. Onderweg stoppen we regelmatig bij een checkpoint en voor een sanitaire stop. Iedereen doet waar hij zin in heeft: praten, lezen, slapen, snaaien of naar buiten kijken. Tegen 1300 uur hebben we een lunch- break . Iedereen krijgt een taak; van stoelen klaar zetten tot watertanks vullen of helpen bij het bereiden van de maaltijd en schoonmaken van de truck etc. De lunch bestaat uit brood, rauwkost, avocado en boterhamvlees. Dít verorberen we ergens langs de kant van de weg. Daarna vervolgen we de route die wat heuvelachtig begint te worden. Er waait een lekker windje door de truck want heel veel ramen staan open evenals een stuk schuifdak. Dít mag ook wel want het is buiten erg warm, 29 graden. Rond 16.00 uur bezoeken we nog een heel oud klooster Sint Paul genoemd, waar Koptisch orthodoxe monniken wonen. We krijgen een rondleiding en zien daar o.a. prachtige muurschilderingen, een oude bron en een olie-pers. Het ligt ver afgelegen midden in de woestijn. Het is bijna donker als we aankomen op onze 1ste bushcamping waar we in het donker onze tent op moeten zetten. Het is terug naar basic, want hier staan we alleen midden in de woestijn zonder water en sanitaire voorzieningen. Laura maakt een rijst maaltijd met gehakt en groenten klaar en wij helpen haar daarbij. En onder een hemel vol met sterren en rondom een kampvuurtje genieten we van het eten en de gitaarmuziek. Ik slaap weer samen met Wendy uit Australië .De ondergrond , bestaande uit zand en stenen, is wel een beetje hard en mijn opblaasbaar matje is maar 5 cm dik, Om 21.00 uur kruipt iedereen al in z'n slaapzak . De buiten temperatuur is nog steeds aangenaam.

Woensdag 31 oktober: ( richting) Hurghada :
Om 6.00 uur , als het buiten al licht is, staan we op. En na een kattenwasje ruimen we de tent op. Ook nu is de buiten temperatuur nog aangenaam en kunnen we in ons T- shirtje buiten ontbijten. Op de tafel staat toast, bruin brood, pindakaas en jam, melk met cornflakes, grapefruit en verse ananas en koffie en thee. Het smaakt goed. Om 7.30 uur zit iedereen weer in de truck en rijden we door naar Hurghada. Ook nu rijden we door een vrij vlakke, droge zanderige woestijn vlakte, niet echt boeiend. De meesten zitten daarom te lezen of te slapen. Tijdens onze plasstop verzamelen we nog wat hout en gooien dat achter op de truck. Dít kunnen we later weer gebruiken op ons kampvuur. Tussen de middag arriveren we in Hurghada. Allemaal nieuwe appartementen in aanbouw en dure hotels. Wat een contrast! We eten matzes met falafel (gefrituurde balletjes van kikkererwten en/ of tuinbonen) Daarna gaan we de zee opzoeken waar we kunnen zwemmen. Maar dat valt niet mee, want elk hotel heeft zijn eigen strand en daar mogen alleen hun hotel gasten zonnen en zwemmen. Tegen betaling van 100 Egyptische pond ( €5) mogen we via een hotel naar hun strand. Daar hebben we heerlijk gezwommen. We verblijven in een basic hotel " Four seasons" genaamd. Nu deel ik de kamer met Cassandra, een Canadese. Ik loop nog naar het centrum, waar zich alleen maar oubollige winkels bevinden. Het is om 17.30 uur al donker. We eten in het hotel.

Donderdag 1 november: Hurghada:
Na een simpel ontbijt gaan we met een busje naar de Rode Zee om te snorkelen. We varen eerst wel 1,5 uur voordat we kunnen snorkelen. Het water heeft een aangename temperatuur en het koraal wat we zien is erg mooi evenals de kleurrijke vissen. Rond 13.00 uur arriveren we bij een eiland waar we ook onze lunch geserveerd wordt bestaande uit rijst, pasta,vis en salade. Het smaakt goed. En om 16.00 uur worden we weer afgezet bij ons hotel. We zijn al lekker bruin verbrand. Daarna maak ik nog een wandeling langs het strand en richting het centrum. Ook nu is het al vroeg donker, rond 17.30 uur Ik moet me nog douchen als de anderen aanstalten maken om naar een pizzeria te gaan. Dat laat ik dan maar aan mijn neus voorbij gaan. Maar eenmaal schoon en mijn haren gewassen loop ik samen met Wendy, die ook de boot gemist heeft, naar een crêperie en doen ons tegoed aan een crêpe met kaas en kip. En dat was ook lekker. Daarna pak ik mijn tas weer in want morgen rijden we door naar Luxor.

Vrijdag 2 november: van Hurghada naar Luxor:
Vandaag gaan we weer verkassen. Na het ontbijt gaan we eerst boodschappen doen, in een nieuwe en grote supermarkt, voor onze lunch onderweg, Volgens de kaart is de afstand ca. 200 km. van Hurghada naar Luxor. We trekken met onze gele truck wel de aandacht want er wordt onderweg heel vaak gezwaaid en getoeterd naar ons. Het landschap varieert van vlaktes tot zand heuvels. Ook nu moeten we regelmatig stoppen bij checkpoints , maar meestal doen ze niet moeilijk. Tussen de middag lunchen we aan de kant van de weg. Ook nu is het zonnig en warm maar met een lekker windje in de truck is het goed vol te houden. Rond 16.00 uur arriveren we bij ons hotel Nile Valley in Luxor. Het is mooi hotel aan de West Bank. De eigenaar geeft ons een oriënterende rondleiding, waarbij we met een particuliere boot de Nijl oversteken en lopen naar de Luxor tempel en de soek. Ik herinner me nog erg goed dat we 15 jaar geleden hier ook gelopen hebben en dat ik toen aan de diarree was en toen erg blij was met ons mooie hotel. 's Avonds eten we in het restaurant van het hotel wat zich bevindt op het dak met een mooi uitzicht op de Nijl.

Zaterdag 3 november: Luxor:
Na het ontbijtbuffet rijden we met een minibusje naar het Dal der Koningen. Hier zijn 62 koningsgraven gevonden van belangrijke farao's/koningen zoals Ramses 1, Hatshepsut en Toetankhamon wiens graf pas in 1922 is ontdekt. Heel bijzonder hoe intact vele gravures en schilderingen nog zijn. Dit in tegenstelling tot die in de tempel van Hatshepsut. Doch de muur schilderingen in het " dorp van de werkers" zijn nog perfect intact. 's Middags kunnen we afkoelen in het hotelzwembad. Daarna ga ik alleen op pad. Eerst koop ik 1 kg sinaasappels voor slechts 5 EGP (€0,25) en daarna maak ik een wandeling aan weerszijden van de Nijl. Terwijl ik richting de tempel van Karnak loop word ik vergezeld door een Egyptische felucca eigenaar. Natuurlijk probeert hij me eerst te verleiden om een tochtje met zijn boot te maken, maar dat wimpel ik af. Maar we praten, al lopende, honderd uit. Het was zo gezellig dat ik rond 17.00 uur toch nog de zonsondergang op de Nijl, in zijn felucca, heb gezien. Al met al was het een prima dag.

Zondag 4 november: Luxor:
Mijn slaapmaatje Wendy had zich opgegeven voor een luchtballon vaart en stond daarom al om 4.30 uur op. Toen kon ik me nog lekker omdraaien. Vandaag hadden we een vrije dag en daarom ben ik er alleen op uitgetrokken. Eerst heb ik de ferry gepakt naar de Oostoever van de Nijl en ben vervolgens naar het tempelcomplex van Karnak gelopen. De bouw dateert uit 1600 voor Christus waaraan 30 farao's hebben meegedaan. De omvang van het aantal gebouwen is enorm. Vroeger liep er een weg tussen de Luxor tempel en het Karnak tempelcomplex. Deze weg wordt weer in ere hersteld en geflankeerd met sfinxen. Daarna loop ik via het Luxor museum en de binnenstad terug en bezoek onderweg een Koptisch Orthodoxe kerk en een moskee die deels gebouwd is boven de luxor tempel. De imam himself leidt mij rond. Daarna loop ik naar de markt in de oude stad. Een aardige wat oudere moslim in een lang gewaad vindt het leuk om met mij mee te lopen. Het is een oude snoeper die wat toenadering zoekt maar ik weet hem wel op afstand te houden. Ook heb ik hem duidelijk gemaakt dat hij geen geld van mij hoeft te verwachten, want inmiddels heb ik hier al wel geleerd dat ze hier niets voor niets doen. Ze beginnen heel aardig, maar op het eind houden ze hun hand op. Ik bezoek ook een lokale groenten en fruit markt met heel veel kruiden en een markt met kleden en zilver. Er is geen toerist te bekennen en daarom erg goedkoop: 1 kg banen voor €0,50 en 1 kg sinaasappels voor €0,25. Ik bekijk ook nog het station van Luxor waar heel veel mensen zitten en hangen, maar ik heb geen trein gezien in het half uur dat ik daar geweest ben. Er rijden ook veel paard en wagens die de toeristen lokken om een stukje te rijden. Luxor is echt een levendige stad m.n. de Oostoever. Daarna loop ik bij zonsondergang nog een stuk langs de Nijl en steek hem tenslotte nog over om bij mijn hotel aan de Westoever te komen.
Voldaan kijk ik terug op deze dag waarop ik veel gezien heb en veel lokale mensen gesproken heb. Het is nu 20.30 uur en mijn kamergenoot ligt al te slapen, dus fatsoenshalve moet ik het licht maar uitdoen en ook gaan slapen al vind ik het nog een beetje te vroeg.

Maandag 5 november: van Luxor naar Aswan:
Na het ontbijt vertrekken we met de truck om 7.15 uur uit Luxor richting Aswan. Het is maar 112 km maar we doen er 4-5 uur over omdat de truck langzaam rijdt , we een paar keer verkeerd rijden, we kleine dorpjes passeren met veel tuktuks, en het laatste stuk op een hobbelige weg moeten rijden door de woestijn. Onderweg stoppen we bij de tempel van Horus in Edfu. Het is een van de best bewaarde tempels van Egypte die werd gebouwd tussen 256-57 voor Chr. Aansluitend lunchen we hier op de parkeerplaats: Egyptisch plat brood met falafel en fruit. Het is heerlijk om bij deze zomerse temperaturen buiten te eten. Overal trekken we met onze truck de aandacht. Rond 16.00 uur arriveren we in Aswan. Aswan ( Syene) is een stad 250.000 inwoners in het zuiden van Egypte op de oostelijke oever van de Nijl bij de eerste Cataract. Het ligt op de Kreeftskeerkring, wat betekent dat tijdens de zomerzonnewende de zon hier loodrecht boven de aarde staat. We verblijven hier in het Orchida George hotel, wat een oud en basic hotel is, met kleine kamers en defect sanitair. Gelukkig zijn we veel op stap en slapen we hier maar 2 nachten. 1 uur na aankomst stappen we al op een felucca en varen op de Nijl naar een Nubisch dorp waar we kunnen genieten van een Nubische maaltijd bij een familie thuis met baklava als nagerecht en Hibiscus thee. Ze hebben zelfs een huis krokodil. .

Dinsdag 6 november: Aswan - 2 dagen felucca tocht.
Na het ontbijt maak ik eerst een wandeling op de Boulevard langs de Nijl. Ook hier willen ze je allemaal in een felucca of op een paard en wagen hebben. Maar inmiddels heb ik ontdekt dat je deze venters sneller een halt toeroept als je zegt " La sucram" wat betekent " nee dank je" i.p.v. " no thank you" of "perhaps next time". Maar om 11.00 uur start onze 2 daagse felucca tocht met de hele groep.We moeten onze slaapzak meenemen want we slapen ook op de boot. De maaltijden gebruiken we op de felucca. Alleen voor een sanitaire stop leggen we aan bij een eiland. Het is heerlijk relax. Iedereen zit, hangt of ligt op een zacht matras en praat ,leest of speelt kaart. De temperatuur is perfect en middels een doek gespannen over de boot worden we beschermd tegen de hete zon. 's Avonds eten we vis, rijst en een salade en fruit na. Daarna gaat een deel om het houtvuur zitten en een ander deel kruip in de slaapzak en gaat slapen. Gelukkig hoef ik ' s nachts maar 1x te plassen. Hiervoor moet je met je slapende kop via een loopplank van de
boot af en je behoefte gaan doen in de bosjes van het eiland. Niet echt prettig!

Woensdag: 7 november: 2de dag felucca tocht:
Rond 7.00 uur is iedereen wel wakker en na een kattenwasje krijgen we het ontbijt aan dek bestaande uit Egyptisch plat brood, gekookt ei, marmelade en smeerkaas en bananen. Eenvoudig maar lekker. Daarna is er nog tijd voor een wandeling op het eiland en om te zwemmen. Het water is goed van temperatuur, maar de stroming is zo sterk dat je afdrijft. Daarna varen we weer richting Aswan en na de lunch leggen we aan bij het Kitchener eiland waar we door een Botanische tuin kunnen lopen. En daarna bezoeken we Elephant eiland. Hier worden we rondgeleid o.a. in een middelbare school en lopen rond door smalle steegjes en langs armoedige huizen. Ondertussen wordt het donker en wordt ons avondeten klaar gemaakt. Aan land sprokkelen we hout en maken een kampvuur. Willie, uit Australië, speelt op haar gitaar en 2 bemanningsleden begeleiden haar op slaginstrumenten: erg gezellig!. Het is een zwoele avond en de sterren staan te schitteren aan de hemel. Om 20.30 uur kruip ik in mijn slaapzak.

Donderdag 8 november: laatste halve dag felluka tocht en Aswan:
Rond 6.30 uur is iedereen wel wakker. De slaapzakken worden opgeruimd en we frissen ons op. Nu is er ook omelet op het brood. Op de zandheuvel, waar we aangelegd hebben, staat een oud fort en diverse graftombes. Het uitzicht is prachtig vanaf de top van de zandheuvel. Er verzamelen zich een stuk of vijf giraffen waarop toeristen een tochtje kunnen maken. Rond 8.00 uur worden de zeilen weer gehesen en gaan we weer varen, terug naar Aswan. Ook nu is het weer prachtig weer. Vanmiddag hebben we de keuze om naar 1) de Hoge Dam te gaan (er zijn 2 dammen; de 1ste werd in 1902 gebouwd en de 2de (zuidelijker) in de jaren 60 van de vorige eeuw.en/ of 2) Eiland Philae (welke tussen de eerste dam en de Hoge dam is gelegen) Hier staat een tempel. Aangezien ik beiden 15 jaar geleden al gezien heb en niet zo'n indruk op me gemaakt hebben, kies ik ervoor om in Aswan te blijven, want het is een best grote en levendige stad. Maar eerst neem ik een lekkere douche in het hotel en moet mijn tas weer herorganiseren. Vervolgens ga ik op stap en kom terecht op een hele grote en lange bazaar . Erg gezellig.

Vrijdag 9 november: van Aswan naar Abu Simbel:
Gisterenavond lukte het me wonderwel mijn 1ste verslag vanuit Egypte te verzenden , maar het uploaden van de bijbehorende foto's was weer een crime. Uiteindelijk zijn er 7 van de 24 geplaatst zoals jullie wel gezien hebben. Hopelijk lukt het later nog eens, maar ik verwacht dit niet in Soedan want daar overnachten we gedurende 10 dagen alleen maar op Bush campings en niet in hotels.
Maar vanochtend zijn we weer uit Aswan vertrokken en naar Abu Simpel gereden over een afstand van 280 km. Ook nu rijden we voornamelijk door de woestijn met heel veel zand en kleine heuveltjes. Hier en daar komen we politieposten en checkpunten tegen, maar voor de rest is het uitgestorven. Dus vermaken we ons zelf met lezen en praten.
Om 16.00 uur arriveren bij Eskaleh Nubian Ecolodge in Abu Simbel waar we onze tent opzetten. Daarna ga ik de omgeving verkennen. Het is zeer waterrijk en de huizenbouw is heel apart. De Nubianen , die hier wonen, zijn heel vriendelijk en heten je welkom. En uit alle hoeken komen kinderen naar je toe . Sommigen spreken 2 woorden Engels en willen allemaal op de foto. Uiteindelijk beland ik in een woning van een van de kinderen. In de kamer, met cementen muren en vloer, staat alleen een bed : heel armoedig!!
' s Avonds kunnen we eten in het bijbehorende restaurant. Iedereen kruipt weer vroeg in de slaapzak want morgen gaan we al om 5.00 uur ' s ochtends naar de Tempel van Abu Simpel. Ik denk dat we dan de eerste bezoekers zijn.

Zaterdag 10 november: Abu Simbel en daarna naar Soedan:
Om 4.30 uur staan we dan op, het is nog donker. Voor het eerst zijn we eerder wakker dan de imam die luid oproept tot gebed om 4.45 uur. Nadat we de tent opgeruimd hebben stappen we op de truck en rijden naar de imposante en iconische tempels van Abu Simbel , die Ramses II hier voor zichzelf en zijn vrouw Nefertari in de berghelling liet uithakken. Deze tempels waren een provocerend gebaar van Ramses naar zijn Koesjitische zuiderburen, bedoeld om deze onder de indruk te krijgen van de Egyptische macht. Het zijn twee enorme uit de rotswanden uitgehakte Egyptische tempels met zowel binnen als buiten erg grote beelden van o.a. Ramses 11. Daarna gaan we naast de truck, op de parkeerplaats, ontbijten en maakt ieder zijn eigen lunch klaar welke we meenemen voor onderweg. Vervolgens steken we met een ferry het Nassermeer over. Dit neemt ruim 1 uur in beslag. Het is een mooie tocht want rotsformaties doemen op uit het water. Vervolgens rijden we naar de Soedanese grens. Het uitchecken aan de Egyptische kant gaat redelijk snel, in ca. 1 5 uur, Daarna volgt een stuk niemandsland waar de puinhoop begint. Vrachtauto's en bussen staan kriskras door elkaar en staan urenlang helemaal vast. Aangezien de 1ste Soedanese grens gesloten is, ( waarschijnlijk omdat die douaniers zijn gaan lunchen) moeten we een 100 m. doorrijden naar de 2de grens, maar daar staat het ook vast. Heel veel chauffeurs staan buiten en geven allerlei onverstaanbare opmerkingen en adviezen.Je moet hier wel geduld hebben !


Dit zijn mijn belevenissen in Egypte. Ik hoop dat het lukt om ook de foto's erbij te plaatsen.
Zoals ik al schreef bij mijn inleiding, slapen we in Soedan alleen op bush campings en zal wifi niet of mondjesmaat aanwezig zijn. Dus ik denk dat mijn volgende verslag uit Ethiopië zal zijn.

Groetjes van Francine

  • 08 November 2018 - 15:58

    Ria:

    Dankjewel Francine, alsof ik naast je meereis! Blijf lekker schrijven, ik geniet er heel erg van!

  • 08 November 2018 - 16:31

    Arjan:

    Hoi Francine,

    Fijn even een bericht van je. Ik zag op Facebook ook al mooie foto’s. Gaaf hoor! Goed reis!

    Liefs,
    Arjan

  • 09 November 2018 - 06:35

    Theo Van Den Berg:

    Hallo Francine,
    De kop is er af en weer een mooi verslag ! Geniet maar lekker, vooral van het lekkere weer en lange
    dagen. Hier is het om 17.30 al donker en daarom komt door jouw verslag ons vakantie gevoel ook
    weer tot wasdom, heerlijk toch ! Fijn weekend , groetjes Theo & Gerry.

  • 09 November 2018 - 12:27

    Bep Van Jaarsveld:

    Dank je wel Francine, wat een belevenis weer én wat een verrijking!
    Erg leuk om je te volgen.
    Lieve groet, Hans en Bep

  • 10 November 2018 - 19:32

    Adri Luypers:

    Hallo Francine,
    weer een prachtig verslag had het ook nog bijna gemist moest per toeval iets opzoeken en kwam het verslag gelukkig tegen. Je foto's waren ook prachtig ook leuk om dat zo te volgen.
    Fijn dat je een leuke groep hebt. Geniet ze en we blijven je volgen.
    Groetjes, Theo Adri

  • 11 November 2018 - 09:40

    Paul En Nardy:

    Mooi verslag Francine. Op Facebook ook al mooie foto’s gezien. Mooi begin van weer een lange reis. Groetjes uit Zwolle.

  • 11 November 2018 - 12:59

    Roy:

    Gedetailleerd verslag,Francien. Babs e n ik hebben vrijwel deze lfde reis gemaakt. Bij Abu Simbel had ik een fot van de tempelwacht gemaakt , toen het fotorollerje eruit gehaald, omdat ik een gevoeliger filmpje erin wilde zetten. Toen ik weer buiten was, zette ik de oude film er weer in, maar vergiste mij met de plaats waar ik as gebleven. Maakte toen een foto van de ingang van de tempel. Het resultaat wad een foto ven d e tempel met de foto van de wacht eronder, die eruit zag sls een geest. Heel spectaculair.
    Veel plezier. Ve rder,
    Roy

  • 12 November 2018 - 08:52

    Ria St.:

    Hoi Francine, Dit klinkt als het begin van een veelbelovende reis! Interessante landen en een prettig gezelschap en heerlijk weer! Ben benieuwd naar je volgende verhalen!
    hartelijke groeten, Ria

  • 12 November 2018 - 17:40

    MIrjam:

    Hoi Francine,
    Wat een reis , ben je weer aan begonnen!
    Ik herken heel veel van onze Egyptereis van een aantal jaren geleden, in je verhaal. Erg leuk om te lezen.
    Het blijft een uitdaging om met de Egyptenaren om te gaan.
    Heel veel plezier!
    Groetjes, MIrjam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Egypte, Aswan

nog thuis

Het is zover, ik ga weer op reis. Heerlijk om de koude, natte en donkere dagen achter me te laten.
Op 27 oktober vlieg ik naar Caïro. Daarvandaan reis ik met een truck door Egypte, Soedan, Ethiopië, Oeganda en Kenia. Daarna reis ik op eigen gelegenheid door naar Tanzania, waar ik evt. weer als vrijwillige fysiotherapeut ga werken (hangt van een aantal dingen af) en David weer ga ontmoeten en samen met hem allerlei leuke dingen ga doen..
Daarna vlieg ik op 12 februari door naar Nepal om ook daar weer mij dienstbaar te maken in het vertrouwde Orthopedische ziekenhuis.
En last but not least ga per 30 maart naar Centraal Azië (Georgië, Azerbeidzjan, Turkmenistan, Oezbekistan en Kirgizië) . Deze reis duurt 44 dagen en hierbij is het vervoermiddel weer een truck.
Dus het wordt weer een hele reis en 14 mei hoop ik weer fris en gezond te landen op Schiphol.
En dan is het weer lente in Nederland: langer licht, het zonnetje, de groene bomen en de bloemen !
Maar voordat het zover is kunnen jullie mijn belevenissen lezen en zien op mijn weblog: tenminste als ik daar een goede internet verbinding heb.
Voor mij is het ook altijd leuk om iets van jullie te horen en dat kan door een reactie te schrijven op mijn blog of door mij een e-mail te sturen op mijn gewone mailadres.
Bij deze wens ik jullie alvast hele fijne feestdagen en een goed en gezond 2019 .

De groeten van Francine

Recente Reisverslagen:

13 Mei 2019

11de verslag, Oezbek. & Kirgizië, 18 april -14 mei

18 April 2019

10de verslag, Georgië, Azerbeidzjan & Turkmenistan

27 Maart 2019

9de verslag: Nepal, van 6 - 29 maart 2019

04 Maart 2019

8ste verslag: Nepal, van 13 febr. t/m 3 maart 2019

03 Februari 2019

7de verslag: Tanzania van 15 jan. tot 5 febr.2019
Francine

Actief sinds 06 Okt. 2018
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 8643

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2018 - 14 Mei 2019

nog thuis

Landen bezocht: